Nivåer av delaktighet

Barn kan göras delaktiga och påverka arbetsprocesser i olika omfattning och på olika sätt. Bestäm hur barn kan engageras i ert arbete och på vilken nivå barnens åsikter och idéer kan påverka. 

Delaktighetstrappan

Den irländske praktikern och forskaren Harry Shiers modell är utvecklad med utgångspunkt i barnkonventionen och särskilt framtagen för att barns delaktighet och inflytande ska få genomslagskraft. Delaktighetstrappan beskriver fem steg av delaktighet. Ju högre upp på trappan barnen befinner sig desto högre grad av delaktighet är möjlig.

Använd modellen för att stämma av nivån av barns inflytande i ert uppdrag. Det är av stor vikt att barns delaktighet noga övervägs i varje enskilt fall och att barnets medverkan möjliggörs så högt upp som möjligt på trappan. Inflytande ska ges i förhållandet till barnets ålder och mognad.

Deltagande på olika sätt

Barn kan engageras och delta i arbetsprocesser på olika sätt. 

  • Barnlett deltagande: Vuxna skapar möjligheter för barn att kunna genomföra egna initiativ och aktiviteter för att driva ett påverkansarbete. Till exempel elevråd eller ungdomsfullmäktige.
  • Kollaborativt deltagande: Ett samarbete mellan vuxna och barn. Till exempel en kommunal förvaltning som tillsammans med barn förbättrar närmiljön genom en gemensam insats.
  • Konsultativt deltagande: Vuxna inhämtar barns synpunkter och erfarenheter på en viss fråga för att förstå deras erfarenheter och livsvillkor. Till exempel barnsamtal i samband med Barnombudsmannens årsrapporter.