4

Nu är det dags att sätta era planerade aktiviteter i verket och samla in barns röster. I detta steg fokuserar vi framför allt på samtal med barn enskilt och i grupp. 

Skapa rätt förutsättningar

För att alla barn ska känna sig sedda och delaktiga behöver ni ha god förståelse för de barn ni ska möta. Samtalet ska anpassas utifrån deras individuella behov, förutsättningar och önskemål.  

Tänk på att:

  • Anpassa samtalet efter barnens behov: Genom att ta hänsyn till varje barns unika bakgrund och livssituation kan ni skapa förutsättningar där alla kan delta. 
  • Anpassa utifrån ålder och mognad: Anpassa gruppstorleken efter till exempel ålder, behov och frågans känslighet. Undvik att blanda olika åldrar för att ge barn större möjlighet att komma till tals.
  • Välj en trygg miljö: Miljön kan spela stor roll för resultatet. Är det lämpligt att samtalen genomförs i en miljö som är bekant för barnen eller en ny miljö? Lyssna på vad barnen har för behov och önskemål. 
  • Välj en tid och dag som passar: Var flexibel och ta hänsyn till barnens möjlighet att ses. För vissa är det svårt att ses under skoltid, för andra kan det vara svårt med sena tider och skollov. 

Ta hänsyn och gör anpassningar för att inkludera alla barn
Skapa en trygg miljö för deltagande 

Så här gör vi - Barnsamtal

I vårt arbete på Barnombudsmannen har vi ofta mött barn i utsatta situationer, bland annat genom samtal med barn på låsta institutioner. Här är några råd för hur ni kan skapa en trygg och förtroendeingivande miljö i liknande samtal:

  • Börja med ett vänligt bemötande: För att bygga förtroende är det viktigt att ge ett positivt och avväpnande första intryck. Ett vänligt leende och ett genuint intresse för barnets upplevelser kan göra att de känner sig sedda och vill öppna sig.
  • Lyssna utan att döma: Skapa trygghet genom att lyssna på barnets berättelse utan att visa tecken på förvåning eller obehag. Visa att ni kan hantera deras berättelse med lugn och respekt, vilket hjälper barnet att känna sig tryggt i att dela även svåra erfarenheter.
  • Erbjud en avslappnad och personlig atmosfär: Försök att vara personlig och mänsklig i ditt bemötande. Ett sätt kan vara att dela något litet om dig själv eller att våga skratta tillsammans. Detta bidrar till att barnet ser dig som en riktig person snarare än bara en professionell roll.
  • Använd aktiviteter för att bryta isen: En enkel aktivitet, som att spela kort, kan minska känslan av press och göra samtalet mer avslappnat. Aktiviteter kan hjälpa barnet att känna sig mindre iakttaget och skapa ett mer naturligt samtalsflöde.
  • Var genuint närvarande: Visa att ni är fullt närvarande och fokuserad utan att stressa fram samtalet. Genom att ge barnet utrymme och tid att uttrycka sig fritt kan ni bygga en respektfull och trygg relation.
Respektera att barn är experter på sin egen situation och möt dem med en ödmjuk inställning.
Utredare på myndighet

Förbered barnen inför samtalet

För att skapa en trygg miljö där barnen känner sig hörda och respekterade är det avgörande med en bra introduktion.

Tänk på att:

  • Återupprepa syftet. Berätta varför barnens röster är viktiga och hur deras bidrag ska användas.
  • Informera om när och hur de kommer att få återkoppling för sina insatser.
  • Förklara vad som kommer att hända nu och understryk att det är frivilligt att delta och att de kan avbryta sitt deltagande när som helst.
  • Informera om barns rättigheter, till exempel om rätten att delta och att få sina åsikter hörda och andra rättigheter som knyter an till det ni ska prata om. 
  • Förklara vilket upplägg som samtalet kommer att ha så att barnen vet vad de kan förvänta sig.
  • Ge barnen möjlighet att ställa frågor innan samtalet börjar.
  • Om barnen ska ha en gruppdiskussion kan den inledas med en frågerunda där de får uttrycka vad de behöver för att känna sig trygga. Då kan ni tillsammans komma överens om gemensamma spelregler för samtalet. 
  • Berätta för barnen om ni är skyldiga att anmäla till socialtjänsten om ni känner oro för ett barn. 

Att tänka på inför ett barnsamtal 

Jag tycker att vi ska förklara själva vad vi tycker, så att dom kanske förstår då utifrån våra perspektiv, vad vi känner. […] och då kanske dom fattar att dom gör fel.
Barn från årsrapporten 2020 Dom tror att dom vet bättre

Att tänka på under samtalet

När ni lyssnar på barn är det viktigt att ha med följande ingångsvärden och perspektiv.

  • Barn är experter på sin egen situation: Var lyhörd och öppen för att barnen ofta kommer med helt nya perspektiv som vi vuxna inte tänkt på.
  • Var medveten om er roll som vuxen: Reflektera över hur ni kan uppfattas av barnen. Som representant för en myndighet, kommun eller organisation är ert bemötande extra viktigt för barnens upplevelse av situationen.
  • Tänk på hur ni ställer frågor: Ställ öppna och icke-ledande frågor. Låt barnen förklara varför de svarar på ett visst sätt och ge dem utrymme att utveckla sina tankar.
  • Låt alla komma till tals: Det möjliggör att olika erfarenheter, åsikter och perspektiv kommer fram i samtalet. 
  • Låt det ta tid: Ibland behöver man vänta in och låta det ta lite tid. När barn pratar – lyssna!
  • Ha barnets bästa i åtanke: Barnets delaktighet är grundläggande för att kunna ta ställning till vad som är barnets bästa.

Innan ni avslutar samtalet, ta en stund för att återigen berätta om syftet med barnens delaktighet och förklara hur barnens tankar och idéer kommer att användas framåt. Informera barnen om nästa steg, inklusive när och hur de kan förvänta sig återkoppling. Tacka barnen för deras engagemang och tid och fråga om de har några ytterligare frågor eller något annat de vill prata om.

Om det finns tid och möjlighet, stanna gärna kvar en stund och interagera på ett avslappnat sätt – visa intresse för dem och deras miljö genom att samtala eller leka tillsammans. Om mötet hålls på en plats barnen har valt, ge dem möjligheten att visa er runt och berätta om platsen ur sitt perspektiv.

Vi vuxna kan behöva anpassa oss till barnets tankevärld och språk.
Barnombudsmannens årsrapport 2026 Respekt

Lärande exempel - Inflytandecafé i Lunds kommun

Lunds kommun anordnar varje år ett inflytandecafé som vänder sig till barn och unga med erfarenhet av anpassad skolgång. Inflytandecaféerna är ett evenemang där barnen kan tycka till om samhället genom olika workshops och pyssel tillsammans med politiker, beslutsfattare, tjänstepersoner, föreningar och andra barn från Lund. 

Inflytandecafé i Lund

Inspireras av fler lärande exempel

Nästa steg

Nu har ni:

  • Inhämtat barns åsikter och erfarenheter. 

 

I nästa steg ska ni:

  • Analysera vad barnen har sagt och bedöma hur det ska påverka uppdrag och beslut.