Förberedelse
Förbered och planera
Starta arbetet genom att definiera varför och i vilken omfattning barn ska göras delaktiga.
Välkommen hit! I detta stöd får ni tips och kunskap om hur ni gör barn delaktiga på riktigt.
Barn har rätt till delaktighet
Delaktighet har stor betydelse för barns känsla av tillhörighet och är en grundläggande del av deras utveckling till aktiva och engagerade medborgare. När barn ges möjlighet att delta i beslutsprocesser som påverkar dem, får de inte bara en djupare förståelse och acceptans för besluten, utan vi säkerställer även att barnens bästa sätts i fokus. Att lyssna på och inkludera barns perspektiv ökar också barns förtroende för vuxna och för samhällsinstitutioner.
Det är en skyldighet att göra barn delaktiga i alla frågor som berör dem. Barn har enligt barnkonventionens artikel 12 en självklar rätt att uttrycka sina åsikter och att få dem beaktade i relation till ålder och mognad.
Vad innebär barns delaktighet?
Enligt artikel 12 i barnkonventionen har alla barn, oavsett ålder, rätt att delta i frågor och beslut som berör dem. Detta innebär att barn har rätt till:
- Information som de förstår om det som rör dem.
- Att komma till tals och bli lyssnade på.
- Rätt till inflytande i proportion till ålder och mognad.
- Återkoppling om hur deras åsikter har påverkat beslut.
Det är vuxna som har ansvaret att skapa förutsättningar för att barn ska kunna delta men också att se till att deras deltagande är meningsfullt. Detta innebär att barns åsikter ska ges verklig betydelse för de beslut som fattas.
Rätten till delaktighet i lagen
Barnkonventionens principer ska alltid beaktas i frågor som rör barn, och rätten till delaktighet uttrycks tydligt i både barnkonventionen och i flera svenska lagar, som skollagen och socialtjänstlagen. För att säkerställa att ett beslut är i barnets bästa intresse, måste barnet ges möjlighet att uttrycka sin åsikt. Ett beslut kan inte anses vara i linje med barnets bästa om barnet inte har fått komma till tals. Detta är grunden i allt barnrättsligt arbete.
Kom igång med arbetet
För att integrera barns rättigheter i verksamheten krävs en genomgång av hur organisationen redan arbetar med barns delaktighet. Genom att beskriva uppdraget och göra en nulägesanalys får ni en överblick som hjälper er att komma igång med arbetet.
Inledande frågeställningar
- Vad gäller arbetet?
Beskriv vilket arbete som ska utföras och dokumentera på vilket sätt det påverkar barn.
- Vilka barn berörs?
Identifiera vilka barn som påverkas. Det kan vara barn som påverkas direkt eller indirekt, enskilt eller i grupp. Är det till exempel barn med funktionsnedsättningar, barn i en viss åldersgrupp eller barn som befinner sig i särskilt utsatta situationer?
- Vad är syftet med att involvera barnen?
Formulera varför det är viktigt att göra barn delaktiga och hur deras åsikter ska användas i arbetet.
- I vilken utsträckning kan barnen påverka?
Bestäm i vilka delar och i vilken utsträckning barnens åsikter och idéer kommer att påverka ert arbete.
- Vem eller vilka är beslutsfattare i det uppdrag som barnen ska göras delaktiga i?
Identifiera vem eller vilka som är beslutsfattare i uppdraget. Det kan till exempel vara den egna verksamheten eller beslutsfattare på kommunal, regional eller nationell nivå.
- Vad vet ni sedan tidigare om barns åsikter?
Gör en inventering av tidigare arbete inom området. Har barn tidigare hörts i frågan? Är det befintliga materialet aktuellt eller behöver det uppdateras?
Det är viktigt att komma ihåg att barn är en del av sin tid, vilket innebär att deras perspektiv och upplevelser snabbt kan förändras. Därför behöver barns röster regelbundet samlas in för att säkerställa att beslut och åtgärder förblir relevanta för de barn som lever här och nu.
Gör en nulägesanalys
- Hur arbetar ni idag?
Hur involverar ni barn idag? Vilka processer och metoder använder ni för att göra barn delaktiga? Hur ger ni återkoppling till de barn som har deltagit?
Gör Barnombudsmannens kartläggningstest Lev upp till grundprinciperna för att få en överblick över hur er verksamhet lever upp till barnkonventionen.
- Vad har ni för kunskap och kompetens?
Gör en bedömning av er kunskap och kompetens när det gäller barns delaktighet. Formulera de områden ni kan behöva hjälp med.
Innan ni träffar barn är det viktigt att ni tar reda på vad som gäller i er verksamhet kring anmälningsskyldighet och sekretess. Om ni får information om att ett barn far illa kan ni ha skyldighet att anmäla detta. Säkerställ att ni är bekanta med vilka rutiner som gäller i sådana situationer, så att ni kan agera på rätt sätt.
I vår webbutbildning om barnkonventionen kan ni lära er mer om barnkonventionen och hur ni utvecklar barnrättsarbetet i er verksamhet.
- Vilka lagar styr?
Identifiera vilka lagar och förordningar som är relevanta för er verksamhet, till exempel barnkonventionen, skollagen eller socialtjänstlagen. Hur påverkar dessa lagar ert arbete?
Lärande exempel - Delaktighet i olika verksamheter
När det kommer till att främja delaktighet för barn finns det olika nivåer att arbeta utifrån. Det går att göra barn delaktiga på både nationell, regional och kommunal nivå.
Länklista
Barnkonventionen
Barnkonventionens artikel 12 - Barnets rätt att bli hörd
Allmän kommentar nr 12 - Barnets rätt att bli hörd
Webbutbildning om barnkonventionen
Barns delaktighet
Skapa en trygg miljö för deltagande
Hänsyn och anpassningar till olika barn
Juridiska aspekter vid barns deltagande
Barnets rätt till delaktighet i svenska lagar
Lärande exempel från andra verksamheter
Tips och metodstöd
Att tänka på inför ett barnsamtal
Metoder för att återkoppla till barn
Utveckla arbetet med barns delaktighet i en verksamhet
Nästa steg
Nu har ni:
- Identifierat vilka barn som är berörda.
- Bestämt hur barnen kan påverka.
- Inventerat ert kunskap- och kompetensbehov för arbetet framåt
I nästa steg ska ni:
- Bestämma arbetsmetod för att göra barn delaktiga i ert uppdrag.