Analys och återkoppling
Återkoppla och följ upp
Sprid barnens budskap och återkoppla till barnen. Följ upp resultaten och dra lärdomar för framtiden.
Återkoppling är avgörande för att barnen ska känna att deras deltagande är meningsfullt. Uppföljningen synliggör hur barnens delaktighet har påverkat uppdraget.
Sammanställ barnens budskap
Gör en noggrann sammanställning av vad barnen uttryckt. Den kan inkludera förslag, åsikter och önskemål, men också eventuella problem som barnen lyft fram. Dokumentationen ska vara begriplig och tillgänglig för olika målgrupper, till exempel beslutsfattare och andra barn.
- Lyft fram de viktigaste budskapen och behåll barnens egna ord och uttryck.
- Använd barnens eget material, exempelvis citat, teckningar eller andra uttryck, som kan förstärka budskapet.
- Presentera materialet på det sätt som passar målgruppen. Till exempel i en rapport eller visuell presentation.
Glöm inte att både barn och vårdnadshavare måste godkänna att materialet sprids.
Återkoppla till barnen
Informera barnen om hur deras bidrag har presenterats och använts. Förklara processen och besluten. Har barnens synpunkter varit med och format beslutet? Om inte, förklara varför.
En respektfull återkoppling är central för att barnen ska känna att barnens deltagande ska kännas meningsfull. Därför är det viktigt att återkoppla på det sätt som ni tidigare har beskrivit. Det gäller även om ni inte har kommit så långt som ni har tänkt er.
Återkopplingen kan ske på olika sätt och ska anpassas utifrån målgruppen. Viktigast är att den är meningsfull för barnen. Ju mer tid och engagemang barnen lagt ner, desto mer omsorg bör ni lägga på återkopplingen.
Utforma och anpassa information till barn
Läs mer om olika metoder för att återkoppla till barnen som deltagit
Sprid barnens budskap till olika målgrupper
Barnens åsikter och erfarenheter ska spridas till de aktörer som har mandat att genomföra förändringar. Tänk också på att sprida kunskapen inom den egna organisationen och till andra barn. För barn som befinner sig i en liknande situation kan det vara stärkande att ta del av andra barns berättelser.
Till beslutsfattare och andra aktörer
Identifiera och informera aktörer som har intresse av eller mandat att påverka de frågor som barnen har tagit upp, exempelvis politiker, skolledare, socialtjänsten eller andra tjänstemän. Tänk igenom med vilka kommunikationskanaler ni bäst når aktörerna, exempelvis med möten, e-post, konferenser eller sociala medier. Organisera gärna möten där barn som deltagit i processen får möjlighet att direkt presentera sina synpunkter för beslutsfattare.
I er egna verksamhet
Inom den egna verksamheten kan kunskapen spridas på flera sätt:
- Presentera barnens budskap för hela organisationen och diskutera hur det kan integreras i det dagliga arbetet. I workshop kan ni fördjupa medarbetarnas förståelse för barns rättigheter och hur organisationen kan utveckla arbetet med barns delaktighet.
- Dela barnens budskap genom interna kommunikationskanaler, som intranät och nyhetsbrev.
- Använd visuella presentationer som affischer, infografik eller digitala skärmar för att sprida barnens budskap internt.
- Erbjud utbildningar eller kompetensutveckling baserade på barns förslag.
Till andra barn
Det kan vara värdefullt att sprida resultaten till andra barn som påverkas av de beslut som har tagits. För barn i utsatthet kan det också ha stor betydelse att ta del berättelser från andra barn med liknande erfarenheter.
- Samarbeta med skolor, föreningar eller andra verksamheter där barn är aktiva för att sprida resultaten.
- Utforma informationsmaterial som är särskilt anpassat barn. Ta hänsyn till olika åldersgrupper och behov.
Så här gör vi - Maktmöte
En central del av Barnombudsmannens arbete är att skapa möjligheter för barn att möta beslutsfattare. I samband med lanseringen av årsrapporten arrangeras ett maktmöte där barn och beslutsfattare diskuterar aktuella frågor om barns rättigheter.
Mötet utformas efter barnens önskemål och förutsättningar, vilket gör att det kan ta olika former. Det kan till exempel vara en ledd gruppdiskussion där barnen själva förberett teman och frågor som de vill ta upp. Andra former kan inkludera barnledda intervjuer eller filmer skapade av barnen själva.
Syftet med maktmötet är att ge barn möjlighet att förmedla sin syn på hur deras rättigheter tillgodoses, och att påpeka eventuella brister. Då kan beslutsfattare få bättre insikt i barns behov och fatta beslut som bygger på deras rättigheter och perspektiv.
Följ upp resultatet
Efter en tid är det dags att ge barnen förnyad information om vad som har hänt. Ni får själva avgöra vilken tidsram som är rimlig.
Informationen ska innehålla:
- En kort sammanfattning av uppdraget.
- En presentation av de förslag, åsikter och önskemål som barnen har uttryckt.
- Vilka förändringar som har genomförts.
- Vilka av barnens förslag som har lett till konkreta förbättringar.
- Vilka förändringar som kvarstår.
Inför ert möte med barnen måste ni följa upp med relevanta aktörer vilka åtgärder som planeras eller har genomförts. Ni kan skicka ut uppföljande frågor eller träffa aktörerna och låta dem beskriva hur de använt barnens förslag, åsikter och önskemål.
Lärande exempel - Barnbokslut
Barnbokslut är en sammanställning som visar hur verksamheten påverkat barn och unga. Det används för att följa upp vilka resurser som gått till barn och hur deras villkor har förändrats. Barnbokslut är ett verktyg för kartläggning och rapportering.
Utvärdera tillsammans med barnen
Utvärderingen ger barnen möjlighet att reflektera över hur processen har fungerat, vad de har lärt sig och hur de uppfattar att deras åsikter togs tillvara. Den ger er insikt i barnens upplevelse och hur ni kan förbättra ert delaktighetsarbete.
Hur ni genomför utvärderingen behöver anpassas utifrån barnens möjligheter att delta. Det kan till exempel vara en enkät eller ett samtal.
Utgå från följande frågor till barnen:
- Har du känt dig delaktig i beslutet?
Kände du att dina åsikter faktiskt gjorde skillnad? Upplevde du att dina synpunkter togs på allvar och att du haft inflytande över beslutet?
- Finns det en tydlig koppling mellan dina åsikter och det som har bestämts?
Känner du att det finns en direkt koppling mellan det du har fört fram och de beslut som tagits?
- Har dina åsikter lett till den skillnad som du hoppades på?
Har du märkt några konkreta förbättringar eller skillnader? Kan du se en koppling till det som du har fört fram till de förändringar som har skett?
- Tror du att vuxna har lärt sig något av dig?
Kände du att dina åsikter gav vuxna ny kunskap?
- Vad har du lärt dig?
Har du lärt dig mer om hur du kan vara med och påverka? Har du lärt dig om dina rättigheter och demokrati? Har du lärt dig något annat?
Dokumentation och lärdomar för framtiden
Efter att ha genomfört återkoppling, uppföljning och utvärdering med barnen ska ni dokumentera era insikter och slutsatser. Det ger en grund för ert framtida delaktighetsarbete.
Utgå från de olika stegen i stödet och analysera era lärdomar. Vad fungerade bra och vad kan förbättras? Hur kan insikterna användas i nästa uppdrag?
Utbilda varandra genom att dela era erfarenheter och lärdomar. Detta bidrar till en gemensam förståelse och främjar en positiv inställning till att inkludera barn i större omfattning.
Gör gärna Barnombudsmannens kartläggningstest Lev upp till grundprinciperna för att utveckla ert delaktighetsarbete.
Bra jobbat!
Bra jobbat! Ni har nu gjort barn delaktiga i detta uppdrag– vilken insats!
Förhoppningsvis har ni hittat inspirerande metoder och arbetssätt som passar er verksamhet och som ni kan vidareutveckla och använda i framtida uppdrag.
Fortsätt med samma engagemang, ni gör verkligen skillnad!