Genomförande
Ta kontakt med barn
Gör ett urval, förbered och informera barnen inför deras deltagande.
Nu är det dags att ta kontakt med barn som berörs och informera om ert uppdrag. Sträva efter en god representation som speglar olika åldrar, bakgrunder och erfarenheter.
Gör ett urval
Formulera vilka olika grupper ni måste nå för att skapa en bred representativitet av barn utifrån exempelvis:
- Ålder
- Könsidentitet
- Etnicitet
- Funktionsnedsättning
- Socioekonomisk bakgrund
- Finns det barn som ni sällan har kontakt med som ni specifikt vill nå?
Uppmärksamma hinder och begränsningar
Barn kan ibland hindras eller begränsas från att delta i samtal och beslutsprocesser genom det som kallas "gatekeeping". Gatekeeping innebär att någon kontrollerar vem som får tillgång till olika möjligheter. I vissa fall får endast de barn som redan är engagerade eller vana vid att bli tillfrågade delta. Detta begränsar mångfalden av åsikter och perspektiv.
När ni väl har etablerat kontakt med de barn som vill delta är det därför viktigt att reflektera över vilka grupper som saknas i processen. Det kan krävas alternativa metoder eller kontaktvägar för att nå dessa barn och säkerställa att även deras röster blir hörda.
Kontakta barn
Bestäm vilka kanaler eller sammanhang ni ska använda för att komma i kontakt med barnen.
- Var finns barnen ni vill komma i kontakt med? Lokalt eller utspridda över hela landet?
- Är barnen medlemmar i en organisation eller förening?
- Kan ni samverka med andra aktörer?
- Kan skolan hjälpa till?
- Behöver ni gå via barnens vårdnadshavare?
- Når ni dem bäst fysiskt, via till exempel ett brev eller telefonsamtal?
- Når ni dem bäst digitalt, via till exempel sociala medier eller mail?
- Vilka digitala plattformar och kanaler använder barnen?
Så här gör vi - Brev till barn
Detta är ett brev vi skickade till barn i åk 5 om att delta i samtal gällande rätten till delaktighet i samband med årsrapport 2022.
Hej!
Jag heter [namn] och arbetar på Sveriges barnrättsmyndighet Barnombudsmannen. Vi jobbar med att undersöka hur barnkonventionen fungerar och kommer med förslag på hur lagar och regler i Sverige borde ändras för att stämma överens med barnkonventionen. Vi träffar också barn och ungdomar för att ta reda på vad de tycker i olika frågor.
Nu behöver vi din hjälp!
Barnkonventionen innehåller flera olika rättigheter för alla under 18 år. Du kanske har hört talas om någon av rättigheterna? En sådan rättighet är rätten att få komma till tals. Andra rättigheter handlar till exempel om att gå i skolan och att inte bli diskriminerad.
Nu vill vi träffa dig och för att höra hur du tänker och funderar kring dina rättigheter. Det du säger och skapar, till exempel genom att pyssla ett collage, kommer att användas av oss på olika sätt. Vi skriver en rapport till regeringen och vi sprider den på vår hemsida och i sociala medier, utan att säga vem vi träffat eller vilka vi har pratat med.
Vi kan prata med dig själv eller i grupp, digitalt eller fysiskt beroende på vad som passar dig bäst. Du har säkert många tankar och din röst är viktig men du väljer så klart själv om du vill prata med oss och vad du vill berätta!
Har du frågor kan du ringa mig, [ namn]på telefon [nummer].
Ta fram information
Tydlig och målgruppsanpassad information om vad arbetet går ut på kan vara avgörande för om barnen vill medverka. Ni kan också behöva informera vuxna som står nära barnen, i vissa fall är det de som fattar beslut om barnens medverkan.
Tänk på att alltid informera om:
- Syftet med barnens medverkan
- På vilket sätt barnen kommer bidra
- Vad resultatet ska användas till
- Om de får någon ersättning
- Om ni bjuder på fika eller mat
- Om barnen får vara anonyma
- Hur de får återkoppling
- Att det är frivilligt att delta
Information till barn måste vara åldersanpassad, kortfattad och konkret. Om ni har möjlighet är det bästa att testa informationen på en referensgrupp av barn innan den sprids. Barnen har kloka synpunkter och inspel som gör att ni kan undvika onödigt merarbete längre fram.
Utforma och anpassa information till barn
Förbered barnen
När ni har fått kontakt med de barn som är intresserade av att delta är det dags att förbereda dem. Ibland behövs ytterligare information inför deltagandet.
Bestäm hur informationen bäst förmedlas till barnen, till exempel genom:
- Brev eller mail: Med fördelen att mottagaren när som helst och hur många gånger som helst kan ta del av informationen.
- Telefon: Med fördelen att ni kan stämma av vad mottagaren har uppfattat och för att besvara frågor.
- Informationsmöte: Med fördelen att kunna berätta mer om syftet med arbetet och förklara hur det går till. Barnen kan också få svar på frågor som kan vara avgörande för om de vill delta. Det möjliggör att barn och vårdnadshavare kan delta vid samma tillfälle.
Förbered er själva
Inför barnens deltagande behöver ni säkerställa att alla barn kan delta på sina villkor och stämma av vissa juridiska frågor. Ni måste alltid försäkra er om att barn och vuxna har fått och förstått den information ni delat.
Oavsett val av metod och upplägg måste ni ta hänsyn till barnens behov och förutsättningar. Det kan till exempel handla om:
- Behov av tolk, t.ex. teckentolk eller språktolk
- Särskilda hjälpmedel för barn med funktionsnedsättning
- Annat stöd som krävs för att alla barn ska kunna delta
- Beredskap för att hantera känsliga frågor
- Blankett för samtycke från vårdnadshavare
- Kunskap om anonymitet och sekretess
Läs mer:
Ta hänsyn och göra anpassningar för att inkludera alla barn
Skapa en trygg miljö för deltagandet
Följ juridiska regler när barn deltar i ert arbete
Lärande exempel - "Barnens mötesplats" i Strängnäs kommun
Barnens mötesplats är ett forum där elever från kommunens skolor årligen får en chans att möta lokala politiker för att diskutera aktuella ämnen som rör barn och unga. Mötesplatsen gör det möjligt för kommunalråden att ställa frågor om saker som planeras eller diskuteras för att få synpunkter från de yngre invånarna.
Nästa steg
Nu har ni:
- Identifierat och kontaktat de barn ni vill inhämta åsikter ifrån.
- Säkerställt en bra representation i urvalet.
- Utformat målgruppsanpassad information till de barn som ska delta.
- Förberett barnen inför deras uppgift.
I nästa steg ska ni:
- Planera och genomföra aktiviteten för att inhämta barns röster.