Lärande exempel på att göra barn delaktiga

Här har vi samlat exempel på initiativ, projekt och forum där barn ges möjlighet till aktivt deltagande i frågor som rör deras liv. Inspireras av lärande exempel på lokal, regional och nationell nivå.

Delaktighet på kommunal nivå 

Initiativ och projekt

Barn deltar i utformningen av bibliotek

Malmö stad involverar barn i utformningen av stadens bibliotek, där deras idéer används i planering och design för att göra biblioteken attraktiva och tillgängliga. Ett exempel är barnavdelningen Kanini, en plats för barn 0–8 år, skapad i samarbete med barn och föräldrar. Genom observationer och frågor har staden utvecklat en metod för att förstå barnens behov. Forskare har följt och dokumenterat processen för att ge insikter om hur biblioteksrum bäst kan stödja barnens intressen.

Delaktighet och medskapande i arbetet med barn och ungas läsning (digiteket.se)

Unga sommarjobbare analyserar LUPP-enkäten i Härryda

Härryda kommun använder LUPP-enkäten för att förstå hur ungdomar upplever sin livssituation och vilka behov de har. Några unga fick också bistå kommunen i analysen av enkäten med fokus på trygghet och delaktighet. De skrev en rapport och planerade dialogmöten mellan unga och politiker för att stärka ungas inflytande. Rapporten fungerar som underlag för att utveckla kommunens verksamheter.

Sommarjobbare arbetade vidare med resultatet från LUPP-enkäten (harryda.se)

Barn i Kumla mer delaktiga med bildspel

Kumla kommun använder ett bildspel för att öka barns delaktighet inom socialtjänsten. Bildstödet förklarar utredningsprocessen så att den är begriplig för barnen. Bildstödet har stärkt barns möjligheter att aktivt delta och förbättra deras möjlighet att påverka sin situation.

Bildstöd ger mer delaktighet (sydnarkenytt.se)

Unika lekplatser i Örebro när barnen görs delaktiga

I Örebro har barnen fått en viktig roll i utformningen av stadens lekplatser, vilket har lett till kreativa och unika miljöer. Arbetet är en del av ett uppdrag från Statens konstråd som syftar till att ge barn inflytande över de platser där de leker och utvecklas.

Unika lekplatser i Örebro när barnen bestämmer (statenskonstrad.se)
Barn får inflytande över lekmiljöer i Örebro (cision.com)

Dialog med barn i utvecklingen av Valsätraparken i Uppsala

När Valsätraparken i  Uppsala behövde rustas lät stadsbyggnadsförvaltningen barn från förskolor och skolor placera "sura" citroner och "glada" apelsiner för att förklara sina val. Därefter ritade de sin drömpark, vilket gav värdefulla idéer och inspiration för det fortsatta arbetet med parken. Samskapandet involverade barn från närliggande skolor och förskolor som ofta vistas i området.

Fruktbar medborgardialog med barn (uppsala.se)

Färgglada prickar i Tierp gör eleverna mer delaktiga

För att ge alla elever möjlighet att påverka har lärarna i den anpassade grundskolan i Tierp utvecklat nya metoder. Ett effektivt verktyg är färgade prickar: grön för "ja", röd för "nej" och orange för "ibland". Systemet underlättar för alla elever att delta och uttrycka sina åsikter så att de är delaktiga i olika beslutsprocesser. Projektet visar hur anpassade verktyg kan stödja elevernas engagemang och möjlighet att påverka i skolan.

Färgglada prickar gör eleverna mer delaktiga (spsm.se)

Konstprojekt i Skogås

Genom ett kreativt konstprojekt har över 300 barnteckningar förvandlat en mörk, nerklottrad tunnel i Skogås till en trygg och inbjudande plats. Projektet syftade till att involvera barnen i området för att skapa positiv förändring och göra invånarna personligt kopplade till verket. Resultatet är en klotterfri tunnel som fått positiva reaktioner och som upplevs betydligt tryggare och mer välkomnande.

Spår från hundratals barn gjorde tunneln trygg (sverigesallmannytta.se)

Forum och evenemang

Skellefteå kommuns arbete med ”Ung i Skellefteå”

"Ung i Skellefteå" är en plattform för barn och unga mellan 7 och 25 år som vill påverka samhället. Genom plattformen får de möjlighet att engagera sig, träffa andra, diskutera idéer och lära sig använda demokratiska kanaler för att påverka beslut. Skellefteå kommun erbjuder även stöd för att hjälpa unga i deras arbete för förändring.

Ung i Skellefteå (skelleftea.se)

Skellefteå kommuns arbete med ”Ung åsikt!”

Med "Ung Åsikt!" får barn och unga i Skellefteå möjlighet att påverka beslut som rör deras vardag och framtid. Varje läsår deltar elever genom elevråd, skolråd eller programråd för att diskutera viktiga frågor. Skellefteå kommun samlar barnens åsikter och återkopplar om hur de påverkat beslutsprocesserna, vilket stärker dialogen mellan kommunen och unga.

Ung åsikt  (skelleftea.se)

Barnombudet i Uppsala

Under Kulturnatten i Uppsala bjöd Barnombudet in barn att delta i en kreativ aktivitet – att fylla på deras önsketräd med teckningar och texter om sina drömmar. Barnen kunde också använda Barnrättsmaskinen för att lära sig om sina rättigheter på ett lekfullt sätt. Aktiviteten gav barn möjlighet att uttrycka sig och lära sig om sina rättigheter.

Fyll på vårt önsketräd på Kulturnatten (barnombudet.se)

Akademiska barnsjukhuset i Uppsala

Akademiska barnsjukhuset arbetar för att förbättra dialogen med sina patienter genom att ha råd för barn och unga. Grupper av unga patienter från specifika avdelningar, som diabetes- eller cancervården, deltar också i möten. Syftet är att förstå hur barn, unga och föräldrar upplever verksamheten och få insikter om deras behov av information inför behandling. 

Expertråd för barn och ungdomar (akademiska.se)

Barn och unga involveras i Göteborgs stadsplanering

I Göteborgs stadsplanering har nästan 250 barn och unga, mellan 8 och 17 år, varit med och bidragit till den nya översiktsplanen. De har delat sina idéer om hur staden kan bli mer sammanhållen, tillgänglig och hållbar, med fokus på att alla invånare ska ha lika möjligheter att ta del av stadens resurser. Genom detta har Göteborg fått insikt i nästa generations prioriteringar och gett barnen möjlighet att vara med och forma sin framtida stad.

Kreativiteten flödar när barn och unga involveras i Göteborgs stadsplanering (luftenarfri.nu)

Barn och ungdomars delaktighet i fokus inför flytt av Kirunas bibliotek

I samband med flytten av Kirunas bibliotek ansökte kommunen om medel från Stärkta bibliotek för att genomföra användarundersökningar för att ta reda på barn och ungas behov och önskemål. Det har varit särskilt viktigt att inkludera barn och unga som talar nationella minoritetsspråk samt de med funktionsvariationer. Målet var att utveckla bibliotekets verksamhet i samarbete med barn och unga för att skapa en relevant och engagerande plats. 

Barn och ungdomars delaktighet i fokus inför flytt av Kirunas bibliotek (kulturradet.se)

Inflytandecafé i Lunds kommun

Lunds kommun anordnar varje år ett inflytandecafé som vänder sig till barn och unga med erfarenhet av anpassad skolgång. Inflytandecaféerna är ett evenemang där barnen kan tycka till om samhället genom olika workshops och pyssel tillsammans med politiker, beslutsfattare, tjänstepersoner, föreningar och andra unga från Lund. 

Inflytandecafé i Lund (lund.se)

Barnens mötesplats i Strängnäs kommun

Barnens mötesplats är ett forum där elever från kommunens skolor årligen får en chans att möta lokala politiker för att diskutera aktuella ämnen. Mötesplatsen gör det möjligt för kommunalråden att ställa frågor om saker som planeras eller diskuteras för att få synpunkter från de yngre invånarna.

Barnens mötesplats i Strängnäs kommun (strangnas.se)

 

Delaktighet på regional nivå

Initiativ och projekt

Västermodellen i Göteborg – ett sätt att öka barns delaktighet

I Göteborgsregionen intervjuas barn som är eller har varit i kontakt med socialtjänsten om sina erfarenheter. Målet är att förstå hur barnen upplever kontakten och hur de önskar att den skulle vara. Barnens feedback har gett socialarbetarna insikter så att verksamheten kan förbättras utifrån deras behov.

Västermodellen i Göteborg – ett sätt att öka barns delaktighet (goteborgsregionen.se)

Min plats - barns perspektiv i stadsutvecklingen

Min plats är en metod för att involvera barn i stadsutvecklingsfrågor. Den är framtagen för att lära barnen att utforska sin närmiljö, med hjälp av några enkla övningar som utgår ifrån deras förutsättningar.

Min plats - barns perspektiv i stadsutvecklingen (malmo.se)

Forum och evenemang 

Regional Youth Project

Regional Youth Project är ett initiativ från Sveriges ungdomsråd för att öka ungas inflytande och delaktighet i regionala frågor. Projektet, som finansieras av Allmänna Arvsfonden och startade hösten 2023, kommer att pågå i tre år. Under denna tid utvecklas metoder och forum för att engagera unga i regionernas arbete, så att de kan organisera sig och påverka beslut som berör dem. 

Regional Youth Project (sverigesungdomsrad.se)

Delaktighet på nationell nivå 

Initiativ och projekt

Barn, unga och brott. Brottsförebyggande rådet (Brå)

Brottsförebyggande rådet har genom skolundersökningen 2022 involverat elever i årskurs nio för att bättre förstå deras upplevelser av trygghet och brottsutsatthet. Genom att direkt fråga eleverna om deras erfarenheter av utsatthet och eventuell delaktighet i brott har Brå fått värdefulla insikter. Denna kartläggning ger inte bara en bild av ungdomars verklighet utan fungerar även som en viktig grund för att utveckla brottsförebyggande insatser som kan öka tryggheten i deras omgivning.

Barn, unga och brott (bra.se)

Barnombudsmannens årsrapporter

Genom att lyfta barns och ungas röster i våra årsrapporter och involvera dem som referensgrupper säkerställer vi att deras perspektiv är centrala i vårt arbete. Barnens insikter och berättelser hjälper oss att identifiera utmaningar och möjligheter så att vi kan föreslå förändringar som främjar deras rättigheter.

Ett exempel är årsrapporten "Blir det nån skillnad – eller säger vi det här helt i onödan?" från 2022, som fokuserar på rätten till en trygg bostad, delaktighet i skolan och inflytande vid kommunala beslut. Samtal fördes med 250 barn mellan 6 och 15 år i tre kommuner. Samtalen spelades in med barnens samtycke och olika metoder användes för att ge dem utrymme att uttrycka sig, såsom muntliga diskussioner, texter, bilder och kreativa aktiviteter. Citaten i rapporten är anonymiserade för att bevara barnens integritet. Barnens röster speglar deras unika erfarenheter och generaliseras inte till att representera alla barn.

Blir det någon skillnad - eller säger vi det här helt i onödan?

Forum och evenemang 

Youth 2030

Youth 2030 Movement arbetar för att främja dialog och samarbete mellan unga och politiska beslutsfattare genom så kallade Toppmöten. 2024 års Toppmöte fokuserade på temat ungas inflytande och delaktighet i demokratin. 

Youth 2030

Sametinget ungdomsråd (SUR)

SUR arbetar för att främja samiska barn och ungas rättigheter och arbetar för att samiska ungdomar ska ha inflytande och medbestämmande i Sametinget och svensk politik. De verkar för att samiska ungdomar delta aktivt i politiskt arbete och att alla samiska ungdomar över 18 år ska vara registrerade i Sametingets röstlängd.

Sametingets ungdomsrad (sametinget.se) 

Förbundet Vi unga - Hela Sveriges ungdomsförbund

Vi unga arbetar för att barn och unga ska få möjlighet att utvecklas och få sina röster hörda. De strävar efter att alla unga ska kunna ha en meningsfull fritid.

Vi unga (viunga.se)

Frihamsdagarnas arena för unga – Ung arena

När Frihamnsdagarna kommer till Bananpiren i Göteborg får ungdomar en egen scen, kallad Ung Arena. Syftet är att aktivt uppmuntra och stödja ungas deltagande i kulturella och samhällsorienterade samtal. 

Ung arena (frihamnsdagarna.se)

Tipsa oss

Har ni i er verksamhet arbetat med att göra barn och unga delaktiga i ett projekt, inför ett beslut eller i andra sammanhang? Vilket syfte hade barnens delaktighet, och vilket resultat gav det? Vi vill gärna lära av er!

Skicka gärna ert lärande exempel till oss och bidra till att utveckla och sprida kunskap om barn och ungas meningsfulla delaktighet.

info@barnombudsmannen.se